ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΚΟΙ ΒΑΘΜΟΙ. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ.

   

    Η προσδοκία της άριστης επίδοσης του παιδιού στο σχολείο είναι χαρακτηριστικό των περισσότερων γονέων σήμερα, αφού η αγωνία για το μέλλον τους και για την επαγγελματική αποκατάσταση είναι μεγάλη, δεδομένων των κοινωνικών συνθηκών. Ωστόσο, η καλή σχολική επίδοση δεν αποτελεί εγγύηση για μια καλή επαγγελματική σταδιοδρομία, αφού υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών με χαμηλή επίδοση που κατάφεραν να πετύχουν στη ζωή τους αλλά και μαθητές με υψηλές επιδόσεις που δεν τα κατάφεραν. Γι΄αυτό καλό θα ήταν να ωθήσετε τα παιδιά στην αγάπη για μάθηση και όχι στη βαθμοθηρία.
  
   Αν το παιδί είναι συνεπής μαθητής και παίρνει καλούς βαθμούς τότε:

 Αντιμετωπίστε το με ψυχραιμία και μη δώσετε παραπάνω βαρύτητα από όσο χρειάζεται. Μην υπερτιμάτε το γεγονός.
Μπορείτε να το επαινέσετε και να το επιβραβεύσετε με κάτι που του αρέσει ώστε να πάρει θάρρος και να συνεχίσει τη προσπάθεια.
 Μην πιέζετε το παιδί να παίρνει πάντα καλούς βαθμούς. Υπάρχει πιθανότητα αυτό να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα και η επίδοση του να μειωθεί.
   Στη περίπτωση που δώσετε μεγάλη βαρύτητα στη βαθμολογία είναι πιθανόν το παιδί να αρχίσει να αισθάνεται ανταγωνισμό προς τους συμμαθητές του και να κάνει τα πάντα στο βωμό του καλού βαθμού. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει στην ελλιπή κοινωνικοποίηση του τόσο στη παιδική όσο και στην ενήλικη ζωή του. Ακόμη, είναι πιθανόν το παιδί να περιορίσει το διάβασμα στα σχολικά βιβλία ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του μαθήματος και να αδιαφορήσει για την απόκτηση περισσότερων γνώσεων, δηλαδή ο βαθμός γίνεται αυτοσκοπός.

   Αν το παιδί δεν καταφέρνει να παίρνει καλούς βαθμούς τότε:

Προσπαθήστε να μην μεταδώσετε την απογοήτευση σας στο παιδί. Η αρνητική αντιμετώπιση του παιδιού που δεν τα καταφέρνει τόσο εύκολα με τους βαθμούς μπορεί να το οδηγήσει σε αισθήματα κατωτερότητας, σε φόβο για το σχολείο και τη μάθηση και σε χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Εξηγήστε του ότι αυτό που μετράει περισσότερο είναι η προσπάθεια.
Κάντε μια συζήτηση μαζί του για τον χαμηλό βαθμό που πήρε και βοηθήστε το να εκφράσει ελεύθερα τις σκέψεις του και τα συναισθήματα του ώστε να βρείτε μαζί ένα πλάνο για να βελτιωθεί.
 Ενθαρρύνετε το να προσπαθήσει ακόμα περισσότερο.
 Εκμεταλλευτείτε τον κακό βαθμό με τέτοιο τρόπο ώστε να ενεργοποιηθεί περισσότερο, να δείξει επιμονή κ υπομονή και να θέσει στόχους.
Επαινέστε οποιαδήποτε βελτίωση παρουσιάσει το παιδί, όσο μικρή και αν είναι.
Σιγουρευτείτε ότι δεν ευθύνεται κάτι από τα παρακάτω για τη κακή επίδοση του παιδιού:
1. Κακή σχέση του παιδιού με κάποιον συμμαθητή του.
2.Κακή σχέση του παιδιού με τον δάσκαλο.
3.Έλλειψη κατάλληλου χώρου και συνθηκών για διάβασμα στο σπίτι.
4.Έλλειψη καλού και σωστού πρωινού.
5.Έλλειψη ύπνου.
6.Αδυναμία κάλυψης των ενδιαφερόντων του από το σχολικό πρόγραμμα.
Δώστε έμφαση στο κομμάτι της μάθησης και όχι του βαθμού.
 Μην συγκρίνετε τις επιδόσεις του παιδιού σας με εκείνες των φίλων του ή των συμμαθητών του.


       Θα πρέπει να γνωρίζετε ακόμα ότι η καλή σχολική επίδοση δεν εξαρτάται μόνο από τους βαθμούς αλλά και από άλλα ίσως σημαντικότερα πράγματα όπως είναι η ικανοποιητική επίδοση στα σχολικά μαθήματα χωρίς μαθησιακά κενά, η καλή σχέση με τους συμμαθητές του και τον δάσκαλο, η σωστή συμπεριφορά στο χώρο του σχολείου και της σχολικής τάξης, η συνέπεια στις σχολικές του υποχρεώσεις, το οργανωμένο διάβασμα, κτλ. Έτσι λοιπόν ένας καλός βαθμός δεν αποτελεί το μοναδικό κλειδί για την επιτυχία γι΄αυτό καλό θα ήταν να αποσυνδέσετε τις ικανότητες του παιδιού και τη θέληση για μάθηση από τους βαθμούς. Κάθε παιδί έχει ταλέντα και ικανότητες όμως δεν έχει κάθε σχολείο τον τρόπο να τα ανακαλύψει.

Επιμέλεια κειμένου
Κωνσταντίνα Ρήγα  (Παιδαγωγός)

Σχόλια