ΔΥΣΛΕΞΙΑ. ΠΩΣ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΤΕ.



   Κάθε γονιός στο άκουσμα της δυσλεξίας τρομοκρατείται και αναμένει από το παιδί του να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα μάθησης στο σχολείο. Η δυσλεξία δεν αποτελεί μορφή κάποιας εγκεφαλικής βλάβης ούτε θεωρείται ασθένεια, επομένως δεν υπάρχει κάποια θεραπεία. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να εξελιχθεί σημαντικά και να έχει μια καλή επαγγελματική σταδιοδρομία. Ακόμα, σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της συμβάλλει η έγκαιρη διάγνωση. 

   Τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσλεξία είναι τα εξής: 
  1.   Κινητική αδεξιότητα ή υπερκινητικότητα.
  2. Δυσκολία στην αντιστοιχία οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων.
  3. Δυσκολία στην αντίληψη και την επεξεργασία του γραπτού λόγου.
  4. Δυσκολία στη διάκριση δεξιού-αριστερού. 
  5. Δυσκολία στην επανάληψη πολυσσύλαβων λέξεων.
  6.  Δυσκολίες στην αντίληψη των εννοιών της διαδοχής, σειράς και διεύθυνσης.
  7. Δυσκολία στην ανάγνωση και προφορά ασυνήθιστων λέξεων.
  8.  Παρεμβολή άσχετων φωνημάτων κατά την ανάγνωση των λέξεων.
  9. Αντικατάσταση μιας λέξης από άλλη με παρόμοια σημασία (π.χ. σκοτεινός - μαύρος).
  10. Λανθασμένη προφορά φωνηέντων.
  11. Δυσκολία στη διάκριση διαφορετικών λέξεων, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν τα ίδια γράμματα (π.χ της-στη). 
  12. Για να μετρήσουν χρησιμοποιούν συνήθως τα δάχτυλα. 
  13. Μπερδεύουν τους οπτικά ίδιους αριθμούς (π.χ 6 και 9, 16 και 6). 
  14.  Δυσκολίες στην εκμάθηση των πινάκων του πολλαπλασιασμού.
   Όσον αφορά στη συμπεριφορά του δυσλεκτικού παιδιού, αυτά παρουσιάζουν:
  1. Συχνή διάσπαση της προσοχής.
  2. Δυσκολία στην απομνημόνευση.
  3. Συναναστροφή με μικρότερους.
  4. Τάση αποφυγής του γραψίματος.
  5. Αγχος για τη μάθηση που ελέγχεται με γραφή και ανάγνωση.
  6. Αυξημένη κρίση κατά τις περιγραφές και τις αφηγήσεις.
   Ωστόσο, τα δυσλεκτικά άτομα παρουσιάζουν και κάποια πνευματικά χαρακτηριστικά όπως:
  1. Έχουν πολύ αυξημένη συνείδηση του περιβάλλοντος τους.
  2. Είναι πολύ δημιουργικά.
  3. Είναι εφευρετικά.
  4. Σκέφτονται κυρίως με εικόνες παρά με λέξεις.
  5. Σκέφτονται και αντιλαμβάνονται πολυδιάστατα 
  6. Είναι διορατικά. 
   Η δυσλεξία λοιπόν μπορεί να αντιμετωπισθεί ακολουθώντας διάφορες κατάλληλες μεθόδους και μαθαίνοντας στο παιδί να λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο αξιοποιώντας άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου του, οι οποίες λειτουργούν σε ανεπτυγμένο βαθμό αφού κάποιες άλλες δεξιότητες είναι πιο περιορισμένες. Ακόμα, πρέπει όλοι οι γονείς να γνωρίζουν ότι τα παιδιά με δυσλεξία δεν είναι ούτε πιο έξυπνα, ούτε λιγότερο έξυπνα από τα τυπικά παιδιά. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς να καταλάβουν αν το παιδί τους έχει δυσλεξία, ωστόσο καλό θα ήταν να γίνει μια αξιολόγηση - τεστ δυσλεξίας από έμπειρο και εξειδικευμένο Ειδικό Παιδαγωγό για μια πιο έγκυρη διάγνωση. 

Επιμέλεια κειμένου
Κωνσταντίνα Ρήγα  (Παιδαγωγός)

Σχόλια