ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.



       Πολλές φορές οι δάσκαλοι καθώς και οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με παιδιά τα οποία παρουσιάζουν αρνητική συμπεριφορά στο σχολείο, προκαλώντας τους άγχος και απογοήτευση. Αρνητική συμπεριφορά για παράδειγμα, έχει ένα παιδί που μιλάει συνεχώς κατά τη διάρκεια του μαθήματος, που αντιμιλάει στον εκπαιδευτικό, που έρχεται συχνά σε σύγκρουση με τους συμμαθητές του και γενικότερα καθιστά δύσκολη τη διδασκαλία.  Η αρνητική συμπεριφορά του παιδιού στη τάξη επηρεάζει ωστόσο και την δική του σχολική πορεία και εξέλιξη. Η όποια αρνητική συμπεριφορά του παιδιού είτε στον σχολικό είτε στον εξωσχολικό χώρο έχει αιτία και σκοπό. Όσο πιο νωρίς κατανοήσουν οι γονείς τα αίτια που προκαλούν αυτή τη συμπεριφορά, τόσο πιο γρήγορα θα μπορέσουν να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
  
   Οι συχνότερες αιτίες που μπορούν να κάνουν ένα παιδί να συμπεριφέρεται άσχημα στη τάξη είναι οι εξής:

·        Άγχος. Πολλές φορές το άγχος των παιδιών πηγάζει από τις εντάσεις και τους τσακωμούς που βιώνουν στο σπίτι. Μέσα λοιπόν, από την αρνητική συμπεριφορά το παιδί αισθάνεται ότι αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα και ότι τα ελέγχει σε κάποιο βαθμό.

·     Ανεπαρκής ύπνος και διατροφή. Ο ανεπαρκής ύπνος και η απουσία πρωινού γεύματος μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τόσο την απόδοση του παιδιού στη τάξη όσο και τη συμπεριφορά του. Τα παιδιά αισθάνονται εξαντλημένα και αδυνατούν να εστιάσουν τη προσοχή τους στο μάθημα.

·  Μαθησιακές δυσκολίες. Τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις σχολικές απαιτήσεις ανεξάρτητα από τη νοημοσύνη τους. Στη περίπτωση που η μαθησιακή δυσκολία δεν διαγνωσθεί, το παιδί θα αντιμετωπίζεται από τον εκπαιδευτικό ως ένα παιδί αδιάφορο και προβληματικό. Έτσι λοιπόν, αυτή η συμπεριφορά του εκπαιδευτικού θα οδηγήσει το παιδί να φέρεται άσχημα και επιθετικά αντιμετωπίζοντας το σχολείο με αρνητισμό.

·     Κακοποίηση. Τα παιδιά που κακοποιούνται είτε σωματικά είτε συναισθηματικά βλέπουν τα πάντα, και κατά συνέπεια τη σχολική τάξη με τον δάσκαλο και τους συμμαθητές, εχθρικά αφού αισθάνονται ότι πουθενά δεν είναι ασφαλείς. Η συναισθηματική κακοποίηση μπορεί να οδηγήσει το παιδί να αντιδρά αρνητικά στη τάξη στη προσπάθεια του να αποδείξει την υπεροχή του καθώς επίσης αναζητά την προσοχή που δεν λαμβάνει από την οικογένεια του.

·      Η συμπεριφορά του δασκάλου και των άλλων μαθητών. Αιτία της αρνητικής συμπεριφοράς του παιδιού στο σχολείο μπορεί να αποτελούν οι συμμαθητές του, οι οποίοι μπορεί να το κοροϊδεύουν ή να το εκφοβίζουν, με αποτέλεσμα το παιδί να έχει το αίσθημα της παραίτησης ή να αντιδρά επιθετικά. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και η συμπεριφορά του δασκάλου απέναντι στο παιδί. Ένα παιδί μπορεί πάντα να καταλάβει πότε ο δάσκαλος του το συμπαθεί ή το αντιπαθεί, πότε δέχεται ευνοϊκή και πότε άδικη μεταχείριση.


       Έτσι λοιπόν, προτού ο γονέας ή εκπαιδευτικός επιπλήξει και ‘’τιμωρήσει’’ το παιδί για την άσχημη συμπεριφορά του, πρέπει πρώτα να διασφαλίσει ότι δεν υπάρχουν κάποιοι άλλοι παράγοντες που οδηγούν σε αυτήν. Οι γονείς πρέπει να έχουν εξασφαλίσει ένα ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον δείχνοντας ενδιαφέρον στις ανάγκες του παιδιού και ο εκπαιδευτικός από τη μεριά του πρέπει να φροντίσει ώστε να υπάρχει ένα ευχάριστο και φιλικό κλίμα μέσα στη τάξη. Καλό θα ήταν, στην περίπτωση που κάποιο παιδί παρουσιάσει μια αρνητική συμπεριφορά, να υπάρξει άμεση συνεννόηση και συνεργασία του εκπαιδευτικού με τον γονέα του παιδιού για να εντοπιστεί η αιτία που τη προκαλεί και να υπάρξει γρήγορη αντιμετώπιση του προβλήματος. 

Επιμέλεια κειμένου
Κωνσταντίνα Ρήγα  (Παιδαγωγός)

Σχόλια